lørdag 2. november 2013

Daddylove

Jeg trenger ikke være redd. Jeg trenger ikke være mismodig. Jeg trenger ikke være bekymret. Jeg trenger ikke å gjøre alt perfekt. Jeg trenger ikke å se med gru på fremtiden.

"Derfor sier Jeg [Jesus] dere: Vær ikke bekymret for livet deres, hva dere skal spise eller for hva dere skal drikke, og heller ikke for kroppen, hva dere skal kle dere med. Er ikke livet mer enn maten og kroppen mer enn klærne?

Se på fuglene i luften, de verken sår, høster eller samler i hus. Likevel gir deres Himmelske Far dem mat. Er ikke dere av større verdi enn dem? Hvem av dere kan ved å bekymre seg legge så mye som en alen til sin livslengde?

Så hvorfor er dere bekymret for klærne? Se på liljene på marken, hvordan de vokser. De verken arbeider eller spinner. Og likevel sier Jeg dere at selv ikke Salomo i all sin herlighet var oppkledd som en av disse. Hvis nå Gud kler gresset på marken på denne måten, det som står i dag og blir kastet i ovnen i morgen, skal Han ikke mye mer kle dere, dere lite troende?

Vær ikke bekymret og si; "Hva skal vi spise?" eller "Hva skal vi drikke?" eller: "Hva skal vi ha på oss?". For alt dette søker hedningene etter. Men deres Himmelske Far vet at dere trenger alt dette. Søk derfor Guds rike og Hans rettferdighet! Så skal alt dette bli gitt dere i tillegg.

Vær derfor ikke bekymret for dagen imorgen! For dagen i morgen skal bekymre seg for det som hører den til. Hver dag har nok med sin egen plage."
Matt 6, 25-34

Er det ikke rart hvordan det dreiet seg om de samme problemene for 2000 år siden? "Jeg har iiingenting å ha på meg!" eller "Søren, vi har ingenting å spise her". Salomo skriver at det ikke er noe nytt under solen, og det stemmer jo så absolutt. Men istedenfor å være med i den håpløse kattedansen som verden gjør, så kan vi velge å HVILE.

Jeg slipper alt det som jeg skrev i begynnelsen av innlegget, fordi jeg vet at Pappa elsker meg. Jeg vet hvem jeg er i Jesus Kristus. Han leder meg til hvilens vann, han lar meg ligge i grønne enger, han fornyer min sjel - ja, Han leder meg på rettferdighetens stier for sitt navns skyld. Bare godhet og miskunnhet skal etterjage meg alle mitt livs dager! (Salme 23)

Jeg er Guds utvalgte (Kol 3,12), min Pappas øyensten (Sak 2,12) og jeg vet at jeg er verdifull for Ham! Jeg var så verdifull og elsket at Han lot Jesus dø på korset for at jeg skulle bli frelst for evigheten! (Joh. 3,16) Og Gud gjør ikke forskjell på folk (Ap. 10,34), så Han ser på deg med samme øyner. Du er ikke bare èn blant mange, du er Guds elskede sønn og Guds elskede datter.

Fordi Han elsker meg, så har jeg et evig håp. "Og håpet gjør ikke til skamme, for Guds kjærlighet er utøst i våre hjerter ved Den Hellige Ånd, som ble gitt oss." (Rom 5,5) Jeg kan le og smile mot kommende dager (Ordsp. 31, 25), for det er ikke noe ondt som skal ramme meg og det er ingen plage som skal komme nær meg og min familie (Sal 91,10). Uansett hva som møter meg, så er jeg trygg i Pappa Guds armer. For Han bærer meg og redder meg gjennom hele livet (Jes. 46,4). Og det finnes ingen våpen som kan smies mot meg som kan lykkes! (Jes 54,17).

Klart du kan si, "Ja, men sånt kan vi ikke si. Vi vet aldri hva som kan skje i morgen eller dagen etter."
Du om det. Jeg velger å tro på Guds kjærlighet og Hans forsørgelse, fremfor det usikre som verden kan tilby meg av epidemier og katastrofer. Han har lovt det, og han lyver ikke!

Jeg tror Gud har gitt oss mange nøkler for å kunne "lykkes i livet". Å kunne leve i guddommelig helse, å leve med fred i sinnet, å kunne leve med vissheten om at Gud er for oss og at vi er akseptert av Ham. Ikke minst så har han gitt oss et kall til å søke etter de fortapte og lede dem hjem til Pappa Guds favn, ved Hans nåde. Og jeg tror at alle disse nøklene finner vi i Guds evige, trofaste Ord; Bibelen.

Ved å ta til oss av Hans Ord - ikke bare lese det, men å ta det imot aktivt - så kan vi se mer av det Hans Ord forteller oss. Helse er ikke et løfte som ligger langt der framme, men noe som ble kjøpt for oss langt tilbake i tid, når Jesus døde og gjorde et fullkomment offer. PROVISION, not a  PROMISE. Altså, noe Han har forsørget oss med allerede. Samme er tilgivelsen. Vi har allerede fått det gjennom Jesus, og vi kan vandre ut ifra den vissheten.

Pappa elsker meg. Og Han elsker deg! Vi kan vandre ut ifra den vissheten, om at vi allerede har en fullkommen Pappa som tar vare på oss og som er FOR oss, aldri imot oss.

2 kommentarer:

  1. Hei...Du burde utgi egen bok snart!
    Du skriver meget nydelig! Jeg ber for deg! Digger din blogg!
    Jo tror på Gud....men han er så stille! Gud bevare deg!

    Hilsen Ung mann

    SvarSlett
  2. Hei ! Ikke alle forstår de kristne når de bare taler ut ord fra Bibelen .
    Hva mener du med lovisk og religiøst ?
    Hvordan praktisere og tale og be til Jesus uten å være det ? Likeså hvor i Bibelen finner du de ord som en får i profetisk tale ?
    Takknemlig for svar . Mvh . Ragnhild

    SvarSlett

Takk for tilbakemelding! Guds velsignelse :)